علوم و فناوری های

نوین رهیافت (دانش بنیان)

مکانیزم شکست دیسک HP توربین گاز MS5002D (پتروشیمی پارس ـ مهر 1401)

هدف از اجرای این پروژه، بررسی مکانیزم شکست دیسک توربین گازی GT1 از مدل MS5002D است. در این راستا، کارشناس علل تخریب شرکت نوین رهیافت در محل حادثه فرا خوانده شده و در طی مراحل دی مونتاژ حضور پیدا نمود. طی بازدید انجام شده، مشخص شد؛ این دیسک در اثر حادثه ای که در توربین GT1 رخ داده، آسیب دیده است. دیسک HP توربین در زمان تقریبی 90 ثانیه، از سر اتصال به روتور کمپرسور جدا و در داخل محفظه HP توربین افتاده و به اکثر قسمت های HP و قسمت های بعد از آن، آسیب جدی زده و کلا باعث خارج شدن توربین از مدار تولید، شده است.

با توجه به عمق و شدت خسارت، سر شفت کمپرسور و نافی دیسک در محل اتصال، مورد بررسی چشمی و سپس بررسی استریوگراف قرار گرفته و نمونه ها از محل آسیب، جدا و آزمون های خزش، کشش، ضربه، سختی و بررسی های FE-SEM و EDS، بر روی آن ها انجام گرفت.

نتایج نشان داد، پیچ های اتصال از جنس Inconel-718 و دیسک از فولاد M520 بوده و سرشفت هم فولاد کروم دار است. با توجه به نتایج به دست آمده، مشخص شد که کلیه متریال مصرفی، مطابق استاندارد بوده و عمر قطعات در محدوده استاندارد خزشی و استحکامی است. از این رو با بررسی سطح شکست دیسک، مشخص شد مقداری از این اتصال، به دلیل پدیده خستگی، ترک خورده و رشد نموده و ناگهان سایر قسمت های دیسک با تغییر فرم پلاستیک، جدا شده است. لذا مکانیزم تخریب در توربین مذکور، رخداد پدیده خستگی در قسمت اتصال دیسک به سر شفت روتور بوده است.

قبل
بعدی